Tinklo etiketas

Ankščiau internetu naudojosi žmonės, išaugę su internetu, techniškos pakraipos, suprantantys duomenų perdavimo principus ir protokolus. Šiandien internete yra ir vartotojų, kuriems ši aplinka yra kažkas naujo. Šitie naujokai nežino apie interneto kultūrą ir jiems nebūtina žinoti apie duomenų perdavimo principus. Siekiant greičiau pritaikyti šiuos vartotojus prie interneto kultūros, šis vadovas siūlo minimalų elgesio patarimų kiekį, kuriuos organizacijos ir asmenys gali pritaikyti sau. Nesvarbu kaip žmogus prieina prie interneto, asmeninė sutartis su IPT (interneto paslaugų tiekėju), universitete ar darbe, bet kokiu atveju žmogus turi laikytis ir jų nurodytų taisyklių, nusakančiu kaip ir ką galima siųsti, kaip save pateikti ir t.t. Tą reikėtų išsiaiškinti su vietine valdžia.

Patarimai vartotojui

  • Jei internetu naudojatės ne asmeniškai (t.y. ne pagal sutartį su IPT) - sužinokite, kokios yra elektroninio pašto naudojimosi taisyklės jūsų universitete ar darbovietėje.

  • Jei nenaudojate kodavimo priemonių (įrenginių ar programų) - nepamirškite, kad paštas internete nėra saugus. Niekada nesiųskite paštu to, ko nesiųstumėte ant paprastos atvirutės.

  • Gerbkite informacijos, kurią jūs persiunčiate, savininko teises. Beveik visose šalyse galioja autorių teisių gynimo įstatymai.

  • Jei jūs persiunčiate ar perrašote gautą laišką - nekeiskite teksto. Jei laiškas buvo skirtas asmeniškai jums - prieš persiųsdami jį grupei asmenų, jūs turite paklausti autoriaus leidimo. Jūs galite sutrumpinti laišką, siųsdami tik reikiamas laiško dalis, bet nepamirškite apie tai užsiminti.

  • Niekada nesiųskite grandininių laiškų. Grandininiai laiškai internete yra uždrausti. Jūs galite prarasti savo interneto teises. Jei gausite grandininį laišką - praneškite apie tai savo sistemos administratoriui.

  • Praktinis patarimas: būkite konservatyvus(i) tam, ką siunčiate ir liberalus(i) tam, ką gaunate. Nesiųskite pykčio laiškų (angl. "flames"), net jei jus provokuoja. Iš kitos pusės, nenustebkite, jei tokį laišką gausite. Apdairu būtų tiesiog nereaguoti į tokius pykčio laiškus.

  • Gera mintis, prieš atsakant į laišką, patikrinti bent jau visų gautų laiškų pavadinimus (subject). Kartais asmuo, prašantis jūsų pagalbos (arba paaiškinimo), atsiunčia kitą laišką, kuriame parašo "nebesvarbu". Taipogi įsitikinkite, kad laiškas, kuriam rašote atsakymą, tikrai buvo siųstas būtent jums. Gali būti, kad jūs nebuvote pagrindinis laiško gavėjas, o tik paminėtasis cc: skiltyje.

  • Pasistenkite vardan laiško gavėjo. Gana daug pašto programų nerodo techninės laiško dalies, kurioje yra ir siuntėjo adresas. Kad gavėjas žinotu, kas jūs toks(ia), laiško pabaigoje pridėkite vieną ar dvi eilutes su informacija apie save. Jūs galite iš anksto sukurti parašo failą ir dauguma pašto programų automatiškai pridės ten nurodytą informaciją prie jūsų laiško. Internete tai vadinama "parašu" (signature). Jūs galite turėti kelis parašus. Priklausomai nuo adresato, galite panaudoti skirtingus parašus.

  • Būkite atsargus(i) su adresatu. Kai kurie adresai atrodo kaip vieno žmogaus, o iš tikrųjų yra grupės žmonių adresas. Taigi žinokite kam siunčiate laišką.

  • Rašydami atsiliepimą, patikrinkite cc: laukus. Nesiųskite laiškų grupei žmonių, jei bendravymas vyksta tik tarp dviejų žmonių.

  • Paprastai interneto vartotojai neturi laiko atsakinėti į bendrus klausimus. Nesiųskite prašymų ar klausimų žmonėms, kurių adresus jūs sužinojote RFC ar konferencijose.

  • Nepamirškite, kad jūs bendraujate su žmonėmis iš viso pasaulio. Jei siunčiate laišką ir tikitės greito atsakymo, nepamirškite, kad gavėjas gali miegoti tuo metu, kai gaus laišką. Prieš nuspręsdami, kad laiškas nenuėjo ar gavėjui tai neįdomu, leiskite jam atsibusti, ateiti į darbą ir patikrinti savo paštą.

  • Prieš užmegzdamas(a) ilgą pokalbį, patikrinkite visus adresus. Taip pat patartina pridėti žodį "ilgas" prie laiško pavadinimo (subject), kad gavėjas iš karto suprastų, kad laiškui perskaityti ir atsakyti reikės šiek tiek daugiau laiko nei įprasta. Ilgesnis nei 100 eilučių laiškas laikomas "ilgu".

  • Žinokite, su kuo prireikus pagalbos susisiekti. Paprastai reikiami šaltiniai bus visai netoli. Paieškokite žmonių, galinčių jums padėti susitvarkyti su įranga ir programomis, vietoje. Taip pat žinokite, kam turite pranešti, jei gaunate ką nors neaiškaus ar nelegalaus. Daugumoje serverių yra sukurtas "Postmaster" adresas, kurio gavejas - žinantis vartotojas, taigi jūs galite siųsti laišką šiuo adresu ir prašyti pagalbos dėl pašto naudojimo.

  • Prisiminkite, kad gavėjas yra žmogus, kurio kultūra, kalba ir jumoro jausmas skiriasi nuo jūsų. Prisiminkite, kad skirtingose vietose naudojami skirtingi datos formatai, matų vienetai ir tarmė. Ypač atsargiai naudokite sarkazmą.

  • Naudokite ir didžiąsias ir mažąsias raides. VIEN DIDŽIOSIOMIS RAIDĖMIS PARAŠYTAS TEKSTAS ATRODO KAIP ŠŪKAVIMAS.

  • Naudokite simbolius sureikšminimui. Tai yra *tai* ką noriu pasakyti. Naudokite pabraukimo simbolius pabraukimui. _Alchemikas_ yra mano mėgiamiausia knyga.

  • Naudokite šypsenėles savo tonui išreikšti, bet darykite tai saikingai. :-) yra šypsenėlės pavyzdys (žiūrėti reikia pakreipus galvą). Negalvokite, kad pridėjus šypsenėlę gavėjas taps laimingu arba geriau sureaguos į įžeidžiantį komentarą.

  • Prieš siųsdami emocinius atsakymus, palaukite bent vieną naktį. Jei tikrai jautriai reaguojate, parodykite tai išskirdami emocijas tekstu PYKTIS ĮJ/IŠJ (FLAME ON/OFF). Pavyzdžiui:
    PYKTIS ĮJ:
    Tokie argumentai neverti to, kad užimtų tinklo pralaidumą. Tai nelogiškai ir blankiai pagrįsta. Visas pasaulis su manimi sutinka.
    PYKTIS IŠJ.

  • Nenaudokite kontrolinių simbolių arba ne ASCII priedų laiškuose, jei tai ne MIME priedai, arba jei jūsų pašto programa jų tinkamai neužkoduoja. Jei siunčiate užslaptintus laiškus, įsitikinkite, kad gavėjas gali juos išslaptinti.

  • Rašykite trumpai, bet neperdaug glaustai. Atsakydami pridėkite pradinės medžiagos tiek, kad būtų galima suprasti apie ką šneka, bet ne daugiau. Labai blogai atsakinėti į laišką papraščiausiai įtraukiant visą pradinį laišką: ištrinkite visą nereikalingą medžiagą.

  • Apribokite eilutės ilgį iki 65 simbolių ir baikite eilutę spausdami [enter]. Kai kurios pašto programos gali tai padaryti automatiškai.

  • Laiškas turi turėti pavadinimą (subject), kuris tiksliai nusako laiško turinį.

  • Jei pridedate parašą, pasistenkite, kad jis būtų trumpas. Patartina, kad parašas būtų ne ilgesnis nei 4 eilutės. Prisiminkite, kad daug žmonių moką už prisijungimo minutę, ir kuo ilgesnė jūsų žinutė, tuo daugiau jie turės mokėti.

  • Kaip paštas nėra (šiandien) saugus, taip paštas (ir žinios) yra (šiandien) įvairiu lygiu klastojamas ir naudojamas kaip pokštas. Nepamirškite "realiai patikrinti" žinutę, prieš patikėdamas(a) jo turiniu.

  • Jei manote, kad laiškas yra svarbus, nedelsdami nusiųskite siuntėjui pranešimą, kad laišką gavote, net jei vėliau siųsite ilgesnį atsakymą.

  • Bendravimo el.laiškais stilius priklauso nuo jūsų santykių su gavėju ir diskusijos temos. Bendraujant su savo aplinkos žmonėmis įgyti įpročiai gali netikti bendraujant su interneto vartotojais bendrai. Atsargiai naudokite žargoną ir akronimus.

  • Už laiško siuntimą, maždaug po lygiai moka ir siuntėjas, ir gavėjas (arba jų organizacijos). Tuo el.laiškai skiriasi nuo kitų ryšio priemonių (televizijos, telefono ar radijo). Siųsdami laišką, jūs taip pat naudojate įvairius kitus gavėjo resursus: tinklo pralaidumą, vietą diske ar procesoriaus pajėgumą. Tai svarbi ekonominė priežastis, dėl kurios įkyrios el.laiškų reklamos laikomos nepageidautinomis (ir daug kur yra uždraustos).

  • Žinokite kokio dydžio laišką siunčiate. Prijungiant didelius failus, tokius kaip postscript failus ar programas, laiškas gali tapti tokiu dideliu, kad arba apskritai nebus nusiųstas, arba naudos per didelį kiekį resursų. Geriau būtų nesiųsti laiškų, didesnių nei 50 kilobaitų. Naudokite failų perdavimo metodus, arba dalinkite failą į mažesnius gabaliukus ir siųskite juos atskirais laiškais.

  • Nesiųskite žmonėms didelių kiekius bendros informacijos.

  • Jei jūsų pašto sistema palaiko pašto persiuntimą, patikrinkite, kad laiškas nepatektų į amžiną ratą. Įsitikinkite, kad jūs neįjungėte laiško persiuntimo keliose stotyse, nes taip laiškas gali keliauti iš kompiuterio į kompiuterį amžinai.

Paskutinį kartą keista: antradienis, 2015 kovo 17, 22:44